torstai 18. huhtikuuta 2013

Pitäisikö raideliikenne yksityistää?

Sillä välin kun VR saa Suomessa kylmää vettä niskaansa siitä, ettei hoida hommaansa, jotkut huutelevat jo rautateiden yksityistämisestä ja sen mukanaan tuomasta auvosta.

Brittein saarilla rataverkkoa pitkin suhaa jos minkälaista yrittäjää. Joillain yhtiöillä on kivemmat junavaunut kuin toisilla. Joidenkin junayhtiöiden lippuihin voi tehdä muutoksia, toisten ei. Paikan voi varata tiettyihin juniin, tietyille matkoille, mutta aina se ei toimi. Jotkut junat perutaan, toiset kiertävät eri kautta kuin alunperin piti. Kukin yhtiö hoitaa hommansa valitsemallaan tyylillä ja valitsemallaan hankaluusasteella, vaikkei kuluttajalle pitäisi periaattessa koitua mitään haittaa siitä, että rautatieverkko on yksityistetty. Junalippu kelpaa kuitenkin vain tietyn firman junissa, joten on parasta katsoa vaihtoyhteyden olevan oikea, ellei halua maksaa tuplahintaa uudesta lipusta.

Vasta noin tuhannen raidekilometrin kokemuksella olen vielä hieman skeptinen tätä paikallista systeemiä kohtaan. Voi olla, että vuoden aikana opin nauttimaan täälläkin raideliikenteestä. Vielä toistaiseksi huutelen kuitenkin sen perään, ettei yksityistäminen tässäkään asiassa ole raiteita ruusunpunaisiksi muuttanut.

Näyttötaulu kertoo istumapaikan vapausasteen - siis silloin kun se toimii. Jos näyttö on merkannut varatun paikan vapaaksi, on turha vikistä käytävällä, että anteeksi, siinä olis mun paikka...

Ei kommentteja: