Käytäntöä on kritisoitu täällä valtavasti. Ensinnäkin portugalilaiset olettavat saavansa valtiolle maksamiensa verojen vastineeksi ajaa kotimaansa teitä vapaasti maksamatta yksityisille tienrakennuttajille ja valtiolle kohtuuttomia summia tietullien muodossa. Suomessa käydessään portugalilaiset ystäväni ovat olleet haltioissaan siitä, että esimerkiksi Helsingistä Tampereelle saa ajaa hyvää moottoritietä täysin ilmaiseksi.
Sen lisäksi, että tietullit ovat jälleen kerran rahanmenoa paikallisille, verottaa se itäturistienkin intoa saapua Espanjasta lomalle muuten edullisempaan Portugaliin. Esimerkiksi maan eteläosan, Algarven, halki kulkeva pääväylä muutettiin maksulliseksi vuoden alusta, ja sen seurauksena liikenne on vähentynyt kyseisellä tiellä yli 50 prosenttia. Osa turisteista on yksinkertaisesti jäänyt saapumatta alueelle ja paikalliset ovat alkaneet käyttää ilmaisia pikkuteitä.
Toisaalta yksityisten firmojen rakentamat tiet ovat maksullisuudesta huolimatta välillä aika hulppean näköisiä. Ne näyttävät turvallisilta kaikkine varusteluineen, ja esimerkiksi vuoristoon rakennettuihin teihin on lisätty erilliset hätäpysäytysliittymät, mikäli auton kuljettaja menettää autonsa hallinnan alamäessä, hän voi ohjata auton liittymiin, joiden päässä on pehmustettu päätyseinä törmäystä varten. Eräältä bussikuskilta kyselinkin, kuinka aktiivisessa käytössä kyseiset liittymät ovat. Kuski arveli niiden käytön olevan kuitenkin äärimmäisen harvinaista.
![]() |
| Tietulliasema Lissaboniin saapuville. Sillan ylittäminen maksaa ajoneuvosta riippuen vähintään euron. |

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti