maanantai 11. maaliskuuta 2013

Luokkayhteiskunta ja eliittikoulutus

Minua jollakin tavalla kiehtoo Brittein saarten Englannin sosiaaliluokkiin jakautunut yhteiskunta. Tarkoitan siis sitä, että olisi mielenkiintoista ymmärtää miten tällainen järjestelmä on syntynyt ja ehkä vielä sitäkin enemmän kiinnostaa se, miten ihmeessä se yhä kaksituhattaluvulla porskuttaa. Tiedätte nämä työväenluokat ja yläluokat ja kaikki niiden ympärillä pyörivät muut luokittelut. Ihminen syntyy johonkin sosioekonomiseen koloon ja sieltä muualle siirtyminen vaatii rutkasti joko onnea tai epäonnea.

Luokkayhteiskunta näkyy ja kuuluu. Se vaikuttaa siihen, miten puhuu ja missä asuu, miten pukeutuu ja missä käy koulunsa. Ja tuo viimeinen kohta näin opettajana hirvittää ehkä eniten. Kun koko koululaitos auttaa ylläpitämään tätä järjestelmää, miten siitä voisi edes päästä eroon? Tästä järjestelmästä ja paikallisista kouluista voisin kirjoittaa vaikka kuinka, kunhan ensin vain saisin lisää tietoa. Nyt elän vain kiusallisessa epätietoisuuden tilassa noukkien tiedon muruja sieltä ja täältä. Pelottavasta kuitenkin kuulostaa kaikki ne kuulopuheet, jotka väittävät, että lapsen koulumenestys predestinoidaan vanhempien koulutuksen, asuinalueen, vuositulojen ja etnisen taustan perusteella.

Youtubesta löytyi mielenkiintoinen dokumentti eliittikoulusta ja sen tarjoamasta apurahasta köyhille oppilaille. Harrow Schoolin sisäoppilaitospaikka maksaa vuosittain melkein 30 000 puntaa, eli enemmän kuin keskivertoduunarin vuosipalkka on. Sen takia koulu onkin vain pienen eliitin saavutettavissa. Apurahan turvin sinne valitaan kuitenkin pari vähävaraista, mutta lahjakasta oppilasta vuosittain. Koulu on silta "Oxbridgeen" ja yläluokkaiseen elämään, siksi se on myös tavoiteltu.

Ei kommentteja: